Wat is Marketing?
Ter introductie van het begrip eerst een aantal vuistregels van marketing. Regel nummer 1, de klant staat centraal, regel 2 marketing is een proces, regel 3 het gaat om definities en de laatste regel communicatie. Deze mix sluit aan bij de marketingmix met de 5 P’s en is bedoeld om het juiste product op de juiste plaats, voor de juiste prijs op het juiste tijdstip bij de klant te krijgen. Is dat nu zo moeilijk, zegt de controller vaak. Marketing is een vak en je hebt daarbij een marketingstrategie en marketingconcept nodig om je producten of diensten te kunnen verkopen.
Wat gebeurt er zonder marketing?
Eigenlijk gebeurt er niets gestructureerds op het gebied van verkoop. Zonder marketing geen verkoop zou je kunnen stellen en kunnen de verkopers niet uit de voeten. Vaak is dan niet duidelijk geworden wat de producten zijn, welke markt bewerkt moet worden, welke prijzen gehanteerd moeten worden, wie de potentiële klanten zijn. Niet te vergeten heb je geen antwoord op vragen als: wie zijn je concurrenten, wat doen zij beter, waarom en hoe, waar zitten je concurrenten en wat zijn hun zwakke plekken? Begrip van en voor marketing zou dus een essentieel onderdeel van de beleving van de controller moeten zijn.
Opleiding
In de SPD-opleiding werd marketing als onderdeel van het vak ETV behandeld aan de hand van 1 schamel boekje. Ik hoop dat er nu meer aandacht wordt besteed aan marketing, maar kan je niet vertellen wat er in de diverse opleidingen over marketing wordt behandeld. Maar dat meer begrip voor het vak marketing als levensader van je bedrijf en begrip van het marketing domein leiden tot de visie dat marketing niet de nummer 1 prooi bij bezuinigingen moet zijn, moge duidelijk zijn.
Waarom gaat dit blog over marketing?
Vermoedelijk hebben jullie in eerdere blogs kunnen lezen dat ik het als mijn missie zie om mijn collega-financials kennis probeer te laten maken met Fast Close. Als bedrijf begonnen wij als een kleine speler zonder naamsbekendheid. Dan heb je heel wat uit te leggen, kan ik je zeggen. Zaken als: “Wat is Fast Close, wat maakt jullie zo bijzonder, kan dat echt zo snel geïmplementeerd worden” moesten allemaal uitgelegd en bewezen worden. Ik doe dat altijd graag en met veel passie, daar niet van, maar toen mijn dochter kennis maakte met JTFoxx op het Nationaal Achievers Congres van vorig jaar veranderde mijn leven op slag. Fast close is ook een veel betere manier van bezuinigen dan bezuinigen op marketing.
JTFoxx en marketing
Ik ben met mijn dochter vervolgens naar 2 tweedaagse gratis marketing events van JTFoxx geweest. Hij wist een snaar te raken en mij te overtuigen waarom marketing essentieel is en hoe dat volgens hem zou moeten. Inmiddels maak ik gebruik van de diensten van Jason, één van zijn topcoaches. Hij helpt ons onder andere met de marketing van onze oplossingen en het vinden van partners en ik leer iedere 14 dagen weer veel van hem.
It is not what you say, but how you say it
Zie hier het verschil tussen hoe en wat. Vergelijk de teksten van een ervaren Nederlandse tekstschrijver: Krachtige SharePoint tool Met de manier waarop mijn top coach schrijft: Discover Financial Suite Vorm zelf je oordeel. Ik ben benieuwd wat jou het meeste aanspreekt. De Fransen zeggen volgens mij c’est le ton qui fait la musique, zouden zij marketing hebben uitgevonden?
Conclusie
Heb ik je interesse voor marketing kunnen wekken? Bezoek dan eens een van de gratis tweedaagse events van JT Foxx. Neem pen en papier mee, want je moet heel veel opschrijven. Voordeel is dat je het later kunt raadplegen. Is dit blog voor jou een reden om anders over marketing te denken, ik zou het leuk vinden als je dat laat weten. Tot marketing!
(688)
Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Dutch