Heb je ooit nagedacht over de vraag ‘wat is de financiële waarde van een ict’er?’. Deze vraag kon je zien aankomen, of niet? Hij wordt ook steeds actueler nu organisaties steeds minder geld te besteden hebben en er volop discussies zijn over de lage kosten van cloud computing. Kortom, tijd om eens te kijken hoe je de eigen financiële waarde kunt inschatten.
Heb je ooit over deze vraag nagedacht? Ik heb regelmatig berekeningen over van alles en nog wat gemaakt en deze vraag kwam dan ook niet onverwacht toen de directie de vraag stelde wat een ict’er nu financieel gezien waard is voor de organisatie. De vraag wordt ook steeds actueler nu organisaties steeds minder geld te besteden hebben en er volop discussies zijn op LinkedIn waarin mensen zich afvragen waarom er zoveel ict’ers thuis zitten terwijl er tegelijkertijd zoveel worden gevraagd. Kortom, tijd om eens te kijken hoe je de eigen financiële warde kunt vast stellen
De door jouw directie aangestelde financiële mensen denken in termen van roi. Wat is dat eigenlijk? Return on investment (roi) is de opbrengst van het geïnvesteerde vermogen. Daar begint het moeilijk te worden.
Wat is geïnvesteerd vermogen?
Wat is de opbrengst van een ict’er en wat is het geïnvesteerde vermogen van een organisatie in een ict’er? Het vermogen zullen we definiëren als de kennis en kunde die de ict’er door een mix van opleiding en ervaring heeft verkregen en vertaald heeft in het vermogen om de organisatie waar hij/zij werkt te dienen. Dit geïnvesteerde vermogen wordt in de regel uitgedrukt in een jaarsalaris.
De opbrengstkant van de ict’er is geheel afhankelijk van de functie van de ict’er. Laten we een paar voorbeelden bekijken van functies en hun meetbare opbrengsten.
Voor een systeembeheerder kun je bijvoorbeeld als opbrengst beschouwen: de uptime van een systeem en de waarde daarvan voor een organisatie ten opzichte van de daaraan gerelateerde kosten aan onderhoud, vervanging en dergelijke. Daar kan deze professional invloed op uitoefenen, omdat hij door zijn kennis en kunde weet wanneer hardware preventief vervangen moet worden, naar welke signalen hij moet kijken om te zien of systemen nog gezond zijn in termen van performance en capaciteit. Zo’n persoon is goud waard zou je zeggen. Dat klopt als er geen cloud zou zijn met lagere kosten. Er wordt in dat geval, als de financial het goed doet een vergelijking gemaakt tussen de kosten van de hardware + kosten van systeembeheer (=mensen) ten opzichte van de jaarlijkse kosten van de cloud voor opslag en dataverkeer + routers et cetera.
Voor een applicatiebeheerder kan zijn opbrengst uitgedrukt worden in het optimaal beheren van een applicatie, zorgen dat tijdig de juiste updates en upgrades zijn geïnstalleerd, dat de organisatie de beschikking heeft overde best passende applicaties en dat tijdig trainingen worden gerealiseerd. Oh ja, en dat tegen de laatst mogelijke prijs. Ook hier is de cloud weer de verstorende factor. En dat in meerdere opzichten: Applicatiebeheer van de cloud-applicatie hoeft hij niet meer te doen, dat doet de leverancier voortaan. De rol wordt in de organisatie beperkt tot het, samen met de gebruikers, vaststellen van de juiste mix aan modules, trainingen regelen en rondkijken of er in de cloud betere mogelijkheden zijn dan nu bij de leverancier . En dan komt jullie financial weer met die nare vraag: als een groot deel van die taken wordt overgenomen door de leverancier, is die applicatiebeheerder dan niet te duur? Zorg dus dat je als applicatiebeheerder communiceert over wat je doet en hoe je dat doet.
Voor een ict-manager als laatste voorbeeld, kun je als opbrengst bijvoorbeeld denken aan het opstellen en realiseren van het totale ict-beleid. De doelstelling is meestal: zo hoog mogelijke uptime voor de best mogelijke bij de organisatie passende applicaties tegen zo laag mogelijke kosten en het laagste risico percentage. Als de focus ligt op de laagst mogelijke prijs, dan kan dat voor de meeste ict’ers nadelig zijn, als deze managers zich meer en meer verdiepen in de cloud. Het gevolg kan dan een keuze zijn voor die applicaties, opslag en dataverkeer, waarvan de kosten het laagst zijn met een aanvaardbaar risiconiveau. Risicobeheer wordt nog weleens uit de vergelijking weggelaten.
Conclusie
Misschien moet je als ict’er niet willen dat je in een roi-percentage wordt uitgedrukt. Gewoon genoegen nemen met je rol als kostenpost, die af en toe een nuttige bijdrage kan leveren aan de organisatie kan voor veel ict’ers voldoende zijn, maar is dat niet. De ict-wereld is altijd in beweging, Ervoor zorgen dat je bijblijft in je vak geldt voor een ict’er meer dan voor de meeste andere beroepsbeoefenaren. Ict’ers zijn niet weg te cijferen uit een economisch proces, zonder hen is er “door de bank genomen” geen informatie. Niet iedere organisatie weet de waarde van een ict’er naar waarde te schatten, laat staan in roi uit te drukken.
Vergelijk het met de taken van de overheid. Sommige dingen moeten nu eenmaal gedaan worden en kosten geld, de opbrengst is niet belangrijk. Het is wel belangrijk dat de taken tegen de beste prijs en dus zo efficiënt mogelijk worden uitgevoerd.
Natuurlijk staat het iedereen vrij om zijn of haar benefits uit te drukken in een roi. In dat geval ben ik benieuwd naar jullie roi en hoe jullie die berekenen.
(955)
Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Engels