En we noemen het : De Nieuwe werkelijkheid…..
Als je dit nog niet wilt inzien, is er iets goed mis… Een veel gehoorde opmerking is dat iedereen in loondienst in principe niets van de crisis hoeft te merken. Kan waar zijn. Maar hoe lang bestaat die baan nog? Heb je je al afgevraagd welke effecten de crisis op jouw organisatie hebben?
Aanpassen is overleven
Aanpassen om te overleven is een natuurwet, die in de oudheid automatisch werd toegepast. Lees de boeken van Jean Auell of de geschiedenisboeken maar. Tegenwoordig gaat aanpassing veel krampachtiger. We zien onder meer een vertraagde reactie bij bedrijven die hun rapportagesystemen niet op orde hebben en dus later geïnformeerd worden over de malaise. Het is jammer om te constateren dat controllers wel delen van de organisaties veranderen, maar niet op grote schaal het lef hebben om hun eigen processen aan te passen. Vraag het maar eens aan collega’s. Het geleerde in praktijk brengen is voor 90 procent praktijk. Maar kennis uit het verleden biedt geen garantie voor de toekomst; dat kan iedere econoom je vertellen.
Er zal dus echt iets moeten gebeuren, met of zonder ‘verandercursus’. Veel controllers zijn nog niet bezig met de ‘theorie van de toekomst©’. En daarmee ook niet met unieke, kenmerkende en wezenlijke veranderingen, die later in de lesboeken kunnen verschijnen. Het is daarom hoog tijd voor tips om de toekomst te definiëren om te overleven.
15 overlevingstips: hoe kun je met relatief weinig inspanning veranderen en (veel) geld besparen?
1. Begin nu, stel niet (langer) uit. Stel niet uit tot morgen wat je heden doen kunt, is een bekend gezegde.
2. Leg de processen, die nu nog in de hoofden van de oudere werknemers zitten, vast en doe dat op een slimme manier. Gebruik bijvoorbeeld bestaande processen 3. Maak voor de vastlegging van je Finance processen/procedures bijvoorbeeld gebruik van de bestaande structuur die al door je KAM of Quality Assurance collega’s is gemaakt, dan hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden
4. Of koop anders software waar de kennis van processen al voor het grootste deel generiek aanwezig is, zodat je deze generieke data alleen hoeft aan te vullen met de unieke zaken voor jouw organisatie.
5. Pas kostenbesparing toe, maar dan anders: durf eens te kijken naar de wijze waarop je met je bestaande relaties samenwerkt. Is die nog efficiënt en effectief? Zie hiervoor de volgende voorbeelden
6. Is je accountant ‘accountant 3.0 proof’? Wat is accountant 3.0 zul je zeggen? Dit type accountant gebruikt continuous monitoring tools zoals als data-analyse en process mining ten behoeve van real time assurance, maar is ook betrokken bij de wijze waarop de controlerende accountant communiceert met zijn klanten.
7. Gebruik je regelmatig de diensten van een advocaat? Kijk dan eens naar de wijze waarop je met hem procesmatig samenwerkt. Door simpele dingen zelf te doen, vermijd je dat je daar de hoofdprijs voor betaalt.
8. Heb je al je contracten in beeld? Of staan ‘alle’ niet aan je transactiesysteem gerelateerde contracten op het Excel-lijstje van de secretaresse? Hoe weet je dan wat er boven je hoofd hangt? Dit soort lijstjes is soms handig voor het bepalen van de ‘Niet uit de balans blijkende verplichtingen’, maar is vaak niet meer dan dat.Kijk ier voor een voobeeld: Contractmanagement met SharePoint
9. Schaf een professioneel contractregister aan en doe hier een professionele investering in, een gemiste contractdatum kan meer kosten dan een investering in een professioneel contractenregister in de Cloud of on premise (op je eigen server)
10. Ga met een stofkam door de hardware die je nu gebruikt. Heb jij al dan niet overcapaciteit in huis? Of kan je tijdelijke capaciteit in de Cloud huren en weer afstoten zoals Microsofts Azure? We hebben het dan over schaalbare hardware (IaaS)
11. Doe dit ook voor je software. Is de software waar je nu met tevredenheid mee werkt een aantal jaren gelden bedacht, maar is deze nog steeds actueel voor je sterk krimpende of sterk groeiende organisatie?
12. Is je software schaalbaar, oftewel makkelijk aan te passen als je organisatie krimpt of groeit? Heb je dat nodig, kijk dan eens goed naar Cloudsoftware, het is één van de kenmerken daarvan (SaaS)
13. Kan je financiële software communiceren met de belastingdienst etc.? Zo niet dan kan je daar efficiency slagen mee maken
14. Hoe flexibel moet jouw organisatie zijn? Is dat in overeenstemming met de werkelijkheid?
15. Stap af van je gouden “SAP tenzij” principes. Gouden slaat in dit geval op de kosten. Er kan veel meer dan je denkt, orienteer je en je zal zien dat in de Cloud oplossingen direct enkele problemen oplossen die je met SAP niet kunt oplossen,….. tenzij je barst van het geld en maanden de tijd hebt. En daar gaat het in deze blogpost nu juist om.
Meer overlevingstips? Je mag ze zelf aanvullen, of contact opnemen met mij voor nog veel meer tips.
(1190)
Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Engels