Privacy en security laten Facebook-gebruikers kennelijk onverschillig. Met slechts 794.000 likes op de pagina ‘Facebook en privacy’ op een totaal van 901 miljoen gebruikers en miljarden likes per dag, geven gebruikers aan niet veel interesses voor dit onderwerp te hebben.
18-05-2012 Een dag waarop allerlei dimensies worden getart. Een succes groter dan de successen van Adele, Elvis Presley, Michael Jackson samen. Een dag waarop 901 miljoen!!! gebruikers worden meeverkocht. Een dag waarop miljarden hits en miljarden likes per dag op de Facebook pagina een waardering in geld hebben gekregen. Een dag waarop de wereld het genie van Mark Zuckerberg eert met een vorstelijke beloning. Er gaan 421,233,615 gewone aandelen tegen 38 dollar per aandeel naar de markt, volgens de Facebook pagina. Kortom een onvergetelijke dag
Maar ook een dag waarbij je het volgende mag afvragen:
Hoe staat het met de informatie over privacy en security op het moment van de beursgang?
Vanuit mijn vakgebied ben ik geïnteresseerd in de wijze waarop cloudproviders communiceren over cloud security en privacy, daarover schreef ik eerder het artikel Cloud security moet transparanter. De beursgang van Facebook is een trigger om ook voor Facebook eens te kijken hoe het met privacy en cloud security staat op 18-05-2012, de dag van de beursgang.
Als je zelf op onderzoek gaat op de facebook site, bereid je dan goed voor, want je moet over een goede dosis doorzettingsvermogen en de wil om er meer over te weten te komen, beschikken. De zoektocht verloopt via de pagina ‘veiligheid bereik je door een gesprek aan te gaan’ met wel 9572 personen,die dit op 18-5-2012 ‘liken’, echt super weinig dus. Je komt in je zoektocht ongetwijfeld het veiligheidscentrum voor families met maar een schamele 871.504 likes tegen. Via die pagina kom je op de Facebook en privacy pagina, met een kleine 794.000 likes. Ale pagina’s geven nauwelijks informatie over privacy encCloud security.
Is de conclusie dan gerechtvaardigd, dat de gebruikers van Facebook niet zoveel interesse hebben in hun eigen privacy? Zou er dan wel interesse bestaan voor security? Op naar de volgende stap, daar moet je echt veel moeite voor doen, want dat is op Facebook echt heel goed verstopt. Ik heb het opgegeven om daar iets over te vinden op de Facebook pagina’s, er is geen Trust center, en informatie over databeveiliging of ISAE 3402 is evenmin te vinden. Ook pagina’s als ‘enhancing tansparancy in our data use policy’, en ‘site governance’ brengen de Facebook gebruiker niet veel verder.
Security and privacy, Who cares?
Who cares kan je op twee manieren ‘beklemtonen’. Who cares zou de vraag moeten stellen wie verantwoordelijk is voor de privacy en security van de gebruiker. Na de zoektocht op Facebook, eerdere constateringen en gesprekken met een drietal Nederlandse cloudproviders voor online boekhouden, vind ik dat ‘who’ en informatieverstrekking over privacy en security nog in de kinderschoenen staat. Zouden EuroCloud, Zekeronline.nl of cloud security alliance, Enisa een dergelijke de klant meer informatie geven over toegepaste privacy en security maatregelen? Dus dan kom je tot de conclusie dat het onverschillige ‘who cares’ in de context van ‘wat maakt dat nu uit’ de boventoon voert in de Facebook generatie.
No-one cares
Als no-one cares, hoe moet het dan verder met de generatie die we moeten opleiden als edp-auditors, security analisten, white hat hackers et cetera, als de betrokkenheid van deze groep niet vergelijkbaar is met de generatie die nog volop verantwoordelijkheidsgevoel heeft voor (eigen) privacy.
(496)
Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Dutch