Hoewel hier ook wanorde had kunnen staan, denk ik dat het beter past bij de situatie van vandaag de dag. De gevestigde orde van managers, kenniswerkers en anderen moet vanuit de management directieven natuurlijk gevestigd zijn op een aantal zaken zoals output, sales, productiviteit en efficiency.
Er is dan ook niemand die de huidige, onder hoge druk staande, overgebleven werknemer zal lastig vallen met de vraag of deze vindt dat hij of zij wel efficiënt werkt/kan werken aan de in het intro genoemde doelstellingen. Zelfs mensen , wiens beroep het is om wanorde te voorkomen en risico’s te managen, zoals controllers, risk managers en overige financials zijn niet bezig met het gereedschap waarmee zij orde in de chaos moeten scheppen. Dat terwijl de gehele organisatie vindt dat dit de personen bij uitstek zijn die ervoor moeten zorgen dat ceo en cfo ‘in control’ kunnen zijn.
Van deze mensen verwacht je, onuitgesproken, dat ze hun boeltje op orde hebben. Dat blijkt in de praktijk een waanidee te zijn, omdat volgens de normen van enkele jaren de boel op orde zou zijn, maar dit met de nieuwe ict-mogelijkheden niet meer aan de orde is. Wanorde zou dan kunnen worden gezegd, maar dat is weer een ander uiterste. De organisatie leeft dan in de waan dat alles op orde is. Er is dan sprake van de zogenaamde waanorde.
Tijd voor tools
Tijd om de echte tools, die orde scheppen in de steeds groter wordende hoeveelheid informatie(infobesitas) eens voor het voetlicht te brengen. Wist u dat iemand die vijf jaar bij dezelfde werkgever werkt gemiddeld zes tot acht muisklikken nodig heeft om een document uit het verleden te zoeken? En dat de kans om het dan te vinden niet eens 100 procent is! Dan hebben we het nog niet eens over het kostenaspect van het niet kunnen vinden van documenten.
Na mijn eerste 365 uren werkzaam te zijn geweest met Office 365 moet ik, van huis uit Financial met ict-kennis, bekennen dat ik ben gaan inzien dat Microsoft hier iets moois heeft neergezet. Sinds april 2011 werken wij met Office 365 en er is nog steeds sprake van Sharendipity, het gevoel dat je ieder dag iets nieuws kunt ontdekken in Office 365. Was het zo dat je met eerdere Sharepoint-versies al de beschikking had over de integratie met office-producten, de online-versie gaat nog een stap verder. Je hebt dan in de enterprise-versie de beschikking over Sharepoint-online, Exchange-online, Lync, Exel , Word, Powerpoint. Je hebt al je bestanden bij de hand en wie zal je missen als je vanuit huis je bestanden bijwerkt en upload?
De eerste maanden van de beta leverde nog al wat performance problemen op, maar gaandeweg richting de officiële launch verbeterde dit door de bijschakeling van resources. We werken nu dagelijks ruim tien uur online en de tijden dat de explorer herstart lijken bijna tot het verleden te horen. Wij merken dat ook de helpdesk van Office 365 op toeren komt en inmiddels veel ervaring heeft opgedaan.
De Sharepoint-online functionaliteit is op grote lijnen dezelfde als in de oude versie, hoewel je van tevoren even moet testen of je Sharepoint-template (wsp) direct op SP 2010 werkt. Niet alle site collection features die in enterprise Sharepoint aanwezig zijn zitten in bijvoorbeeld SharePoint 2010 foundation. Lync is ook prettig om mee te werken, al is het alleen al om de functionaliteit dat je in Outlook een bericht krijgt als je een Lync gesprek hebt gemist.
(419)
Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Engels