Share Button

Tips voor een verantwoorde cloud keuze. Kortom denk voordat je doet. Cloud heeft veel definities maar de simpelste is: Alle software die niet op uw eigen locatie/server(s) staat.

Cloud heeft veel definities maar de simpelste is:
Alle software die niet op uw eigen locatie/server(s) staat (Jargon: On premises/on Premise/On Prem).
Meestal in combinatie met het gevoel dat u er om die reden geen controle over heeft. Lichtzinnig mag je dan ook niet een keuze voor de cloud maken en zou je alle voor jouw organisatie belangrijke argumenten tegen elkaar moeten afwegen.
Op een rijtje zetten van argumenten voor en tegen cloud toepassingen is nodig voor deze funadmentele keuze. Eenmaal voor de cloud gekozen, betekent in de praktijk dat u er maar moeilijk af kunt komen. Dat kan dus een tegen argument zijn. U moet daarom vooraf de voor en tegen argumenten goed afwegen tegen de reden waarom u in de cloud wilt stappen. Daarom heb ik hier een voorzet gemaakt.
Voor
– Backup in de cloud: Gebruikt u een cloud toepassing dan is een backup niet nodig (IAAS).
– Meest recente software: Gebruikt u software uit de cloud, dan heeft u altijd de beschikking over de meest recente versie.
– Tijdelijke behoefte aan hard en /of software: Huur even soft en hardware bij een leverancier(bijv voor de top 2000, gebruik 2 maanden).
– Nieuwe software toepassing gebruiken: Kijk of deze in de cloud aanwezig is en maak de kosten berekening  prijs maal hoeveelheid en vergelijk deze met kosten van de eigen omgeving.
– Nieuw bedrijf opgericht: Hier geldt hetzelfde voor als voor nieuwe software.
– Welke toepassingen durf ik in de cloud te zetten: Durf ik crm in Salesforce.com of crm-online te plaatsen. Maar ook boekhouden on line, projecten online et cetera.
– Beheersbare kosten: Bij cloud toepassingen weet je waar je aan toe bent, terwijl bij de berekening van eigen kosten er veel factoren moeten worden meegenomen, zoals: (aanschaf)kosten. hardware/software/ kosten eigen personeel, kosten licenties, kosten backup, kosten beveiliging et cetera.
– Security is beter geregeld dan on premise: Dit geldt niet voor alle cloud leveranciers, maar die leveranciers die de nodige certificaten hebben zoals SAS 70 II en ISO 27001, zijn doorgaans beter beveiligd dan dat u in uw eigen omgeving kunt bereiken.
Tegen
– Toegang tot data door instanties van een bepaald land: In een aantal gevallen is er onduidelijkheid of er instanties in een land bevoegd zijn om de data in te zien van data die zich op hun grondgebied bevindt.
– Wil ik later terug naar een on premise situatie : Dit is in een aantal gevallen op zijn minst lastig te noemen. Betrouwbare leveranciers zeggen dat dit wel kan, maar bent u de eerste die het gaat testen?
– Wil ik data zowel locaal als inde cloud hebben: In een aantal gevallen is het mogelijk om een zogenaamde Hybride oplossing te hebben. Software in de cloud, data locaal, maar hoe regelt u de beveiliging?
– Het is niet duidelijk wat wel en wat niet in de cloud kan: Je kan best je bedrijfsprocessen on premise draaien en aan internet bankieren doen, maar je boekhouding en sales in de cloud. Zorg voor uw organisatie voor een goede argumentatie en leg die vast.
– De cloud is niet altijd voordeliger: Bij grote aantallen gebruikers, kan het ondanks in een grotere investering voor security, voordeliger zijn om on premise te werken.
Wilt u toch uit overtuiging in de cloud, probeer dan met uw leverancier te onderhandelen(ook of juist met de grote partijen) . Denken. De keuze is aan u om goed over de cloud na te denken.
Tot slot: Deze opsomming is niet volledig. Zouden we dit draadje op kunnen pikken om het aantal argumenten voor en tegen uit te breiden, zodat dit draadje de status van checklist kan bereiken? Willen jullie de voor en nadelen vanuit jullie invalshoek toevoegen, alvast bedankt.

(521)

Share Button

Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Engels

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

No Image
No Image