Share Button

Kiss, ja natuurlijk! 

Kiss, iedereen wil het, maar niemand doet.het.uit zichzelf. Kiss staat natuurlijk voor “Keep It Simple Stupid” en niet voor de rockgroep. Als iemand “KISS” roept , weet je dat je het kennelijk te ingewikkeld hebt gemaakt. Het is een echte kunst om zaken zo simpel mogelijk te houden. Als je iets moet uitleggen is het kennelijk niet simpel genoeg. 

Als je efficiënt aan iets nieuws wilt werken,.verdient het aanbeveling om een aantal basis regels aan te houden  

Basisvormen 

De creatieven onder ons zijn vaak degenen die iets nieuws initiëren. Vaak willen zij hun klant verrassen. Maar je kunt alleen verrassen als je de doelgroep grondig hebt bestudeerd, de behoefte aan jouw oplossing hebt gepeild, een marketingplan hebt bedacht en een financier hebt. Om maar enkele voorwaarden te noemen. En dan nog kan het gevaarlijk zijn om van conventies af te wijken. Vermijd dus verrassingen, tenzij daar expliciet om is gevraagd 

Basistekens 

Maak de overgang naar een nieuw product of nieuwe versie niet te groot . dat vergroot jouw kans van slagen zo groot mogelijk. Vernieuwing van bestaande en nieuwe zaken roepen weerstanden op en dat werkt contraproductief.  

Denk bijvoorbeeld aan een nieuw model auto met 30 nieuwe knoppen op het dashboard. Is voor jou leuk, maar je partner kan  letterlijk en figuurlijk de weg kwijtraken,. Als je van een dieselauto met gemiddeld navigatiesysteem overgaat naar een Tesla is dat scherm in de vorm van een tablet wel even wennen. Voor jou is dat ok, jij hebt ervoor gekozen. Maar je forceert je partner om het ook te leren. Luistert je partner naar jouw aanwijzingen? Remedie,: in overleg vernieuwen om de participatie zo groot mogelijk te maken. 

Basisafspraken, verwerp extra wensen 

Als je een projectplan maakt, zorg dan dat jij, je teamleden en opdrachtgevers zich daar dan aan houden. Jouw valkuil als projectmanager is om te luisteren naar de opdrachtgever en wijzigingen uit te voeren, terwijl het project nog niet is afgerond en succesvol is opgeleverd. 

.Managers hebben vaak de neiging om nadat het plan is goedgekeurd met extra wensen te komen. Als het een correctie op fouten betreft, ja, dan moet je die wel meenemen natuurlijk. Als je tussentijdse wijzigen accepteert, kan je project onbeheersbaar worden en dat wil je niet. Dit fenomeen heet scopecreep. Daarnaast zijn er een aantal technieken zoals Daily standup, agile en scrum veel gebruikt om je project te managen. Is het en klein project verspil dan geen tijd aan tijdschrijven. Zie deel 1 van deze serie. 

Basis Ontwerpcyclus 

Werken volgens het Prince 2 principe voor grote projecten is natuurlijk standaard, maar probeer zoveel mogelijk je afspraken in het projectplan te volgen. Bij de afsluiting van een project is het gebruikelijk om de exercitie van Lessons learned evaluatie uit te voeren.  

Bijna niemand doet dat. Om Lessons learned effectief te kunnen gebruiken zou je bijvoorbeeld na iedere opgeleverde fase of bereikte milestone kunnen evalueren in plaats van aan het eind van een project.  

Hieronder vind je de reden waarom je dat beter kunt doen. Zorg wel dat je de lessons learned vastlegt, zodat ze ook bij volgende projecten gebruikt kunnen worden. 

Ontwerp geen tegennatuurlijke zaken. 

Eigenlijk is dat een open deur. Ontwerpen kun je zien als een project. Bij een projectoplevering volgens het boekje zou je na oplevering een sessie Lessons learned moeten houden met je projectleden. Maar het gebeurt nooit!  

Waarom is dat denk je? Het is tegennatuurlijk. Dit zijn een paar redenen. 

  1. Het project is afgesloten 
  2. Het project is door de klant afgenomen 
  3. Het volgende project staat alweer klaar 
  4. De orde van de dag roept en (wederom) 
  5. Niemand heeft er zin in 😉 

“Zonder eenvoud geen participatie.” 

 

Dit was deel 8 in het kader van : Als het efficiënter kan, moet je het efficiënter doen. Dit is één van de basis voorwaarden om Slow Close om te zetten in Fast Close.  

Dit waren de vorige afleveringen:

          1. Tijdschrijven van deze tijd? 
          2. Ga-je-dit-lezen 
          3. 6-nadelen-van-sneller-werken  
          4. 11 Voordelen van sneller werken  
          5. Verslaafd aan inefficiency 
          6. Nieuw is niet altijd beter 
          7. Verborgen kosten 
          8. Kiss
          9. Rendement op ongehoorzaamheid

 

André Salomons is altijd enthousiast over efficiency verbeteringen in processen. Iedere stroomlijning van processen draagt bij aan het realiseren van Fast Close. Hij is auteur van het boek Van Slow Close naar Fast Close, docent Fast Close bij Nive Opleidingen en IFBD , is softwaremaker en enthousiast blogger.met een eigen blog site AndreSalomons.nl met meer dan 125 blogs. Hierin blogt hij over Fast Close, SharePoint, reizen en alles wat zijn enthousiasme heeft gewekt. 

(94)

Share Button

Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Engels

Related Blogs

No Image
No Image
No Image