Nieuw, goed, beter, productiever. Allemaal associaties verbonden met de aanschaf van nieuwe software. Nog een rijtje PaaS, Saas, IaaS, cloud, on premise. Wat is nu eigenlijk het beste en wat gebeurt er in en met je organisatie als je stappen zet tot verandering. Tijd om het eens op een rijtje te zetten.
Dit keer eens geen artikel over cloud computing, maar meer over de effecten van nieuwe software inclusief updates. Laten we eens dichtbij huis blijven in ons eigen vakgebied. Daarvoor kunnen we kijken naar de nieuwe release van Excel2010, met prachtige opties zoals bijvoorbeeld Powerpivot en (nog) veel meer cellen. En vergeet niet de wijzigingen in de Ribbon. Voor degenen die migreren van oudere Excel versies (2003) naar de 2010 versie, is het toch wel even heel erg anders, dat alle functie nu in de Ribbon staan. Ribbon is de grote balk boven het werkblad.
Een cursus nemen?
De financials die dag in dag uit met Excel werken, moe(s)ten toch wel heel erg wennen en veel uren maken om echt direct te weten waar alles nu zit. Want wie heeft niet eerst moeten zoeken naar de functie “titels vastzetten”. En denk je dat wij controllers een cursus Excel nemen? Nee toch, we leren het ons zelf wel aan, een cursus kost tijd en geld. Maar toch maar aan de nieuwe Excel begonnen, hoeveel uren heb je al besteed aan het leren van de nieuwe opties? Veel meer dan je dacht, denk ik.
Dat is de praktijk.
Deze praktijkcase geldt ook voor alle software in het primaire proces. Sturen we de mensen nog op training, nee toch, de collega’s leren het je wel. Voor updates van Excel mensen op cursus sturen, nee die leren het wel door gewoon veel te werken met de nieuwe versie.Net als we dat denken over SHarePoint, doe maar wat, de rekening zien we toch niet.
Sta je hier ooit wel eens bij stil?
Sta je er bij stil dat je de controle over de uren die mensen besteden aan het leren volledig uit handen hebt gegeven en dat de kosten daarvan oncontroleerbaar hoog kunnen oplopen? De een leert nu eenmaal sneller dan de ander en niet iedereen heeft dezelfde feeling met software als de ander.
Tips •
Stuur daar waar het efficiënt is, de mensen op een cursus en meet de uitkomsten van de cursus in de praktijk. • Beoordeel nieuwe software op eenvoud van de werking en weergave, naast de functionaliteit, maar dat spreekt vanzelf.
Conclusie
Het is voor ons als softwaremakers altijd een uitdaging om uit te blinken in eenvoud. Gelukkig horen we dat regelmatig van onze klanten. Laat het ook een uitdaging zijn voor andere softwarebedrijven om “eenvoudige” software te maken.
(508)
Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Dutch