Share Button

Dames en heren van bovengenoemde software leveranciers. Toen jullie oprichters jong waren was dit onderwerp niet aan de orde. Nu jullie bedrijven inmiddels langer bestaan en ook een oprichter als Steve Jobs is overleden is dit een actuele vraag.

Hoe hebben jullie de belangen van erfgenamen geregeld bij het overlijden van jullie klanten?

Iedereen weet dat een mensenleven eindig is. Nu steeds meer mensen gebruik maken van Cloud diensten, zowel privé als zakelijk, zou je verwachten dat de Cloud leveranciers met dit gegeven rekening houden. Zolang alles goed gaat, kun jij bij je ebooks, je spotify, je ITunes, je Office365 account enzovoort. Maar als een leven eindigt, eindigt ook de verbintenis met de leverancier. Dat zou je tenminste verwachten. Ook zou je verwachten dat er geregeld is wie recht heeft op de gegevens die de overledene in de Cloud had geplaatst.

Maar zoals dat zo vaak gaat, een software onderneming wordt opgericht door jonge mensen, die niet met de dood bezig zijn en zo hoort dat ook. Maar de jonge ondernemers van toen zijn nu in hun fifties en ook het leven van Steve Jobs bleek eindig.

Tijd om Cloud leveranciers over erfrecht te laten nadenken.

Bijna alle zaken gerelateerd aan het overlijden van een mens zijn in de traditionele wereld geregeld door middel van het erfrecht per land.

Maar de digitale wereld vereist naar mijn idee een aanvulling. Zo laat ik graag mijn ITunes collectie na aan mijn nabestaanden, wil ik graag dat mijn zakelijke Office365 omgeving geruisloos overgaat naar mijn zakenpartners. Bij een eenmanszaak zou dit ook eenvoudig moeten kunnen.

MAAR, deze bedrijven hebben niets voor jou als persoon of je bedrijf geregeld.

Dat zou toch anders moeten, vind je niet? Ik heb eigenlijk een vrij eenvoudig voorstel aan de Cloudleveranciers in deze digitale wereld:

  1. Laat de Softwarepartijen die hun producten in de Cloud aanbieden een paar velden toevoegen aan de account van de Hoofdrekeninghouder.
  2. De namen van deze velden zouden deze kunnen zijn:
  3. Bij overlijden gaat deze account over naar de volgende persoon,
  4. gevolgd door N.A.W gegevens en
  5. BSN of Fiscaal nummer,
  6. Na invulling wordt een email gegenereerd en aan die persoon (de begunstigde) gestuurd.
  7. Vervolgens bevestigd deze begunstigde via DIGID zijn/haar identiteit en geeft aan dat hij de begunstigede is van de account en de betalingsverplichtingen overneemt van de overledene.
  8. Laat hem tevens verklaren dat indien een testament een andere begunstigde aanwijst, deze de rechten en plichten overneemt.
  9. Je moet ook aan kunnen geven als hoofdgebruiker na welke periode van inactiviteit op je account een check plaats vindt door middel van een email aan jou.
  10. Bij het uitblijven van een reactie op die email ontvangt de door jou benoemde begunstigde een email, ook hier zou je moeten kunnen aangeven of hij die na x of y dagen ontvangt.

Wat te doen als je het eens bent met deze stelling of aanvullingen hebt?

Vermeldt ze als reactie onder dit stuk. Reacties van de grote partijen en juristen zijn zeer welkom.

(730)

Share Button

Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Engels

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

No Image
No Image