Share Button

Heeft u als controller nog wel eens momenten dat u zich oprecht verbaast? Mij overkomt het nog wel eens dat ik me kan verbazen. Enkele voorbeelden kunnen dat verhelderen.

Verbazing

Crediteur, here today, gone tommorow
Laatst ontmoette ik een controller, die heftig ontdaan vertelde dat zijn grootste leverancier, waar hij al jaren zaken mee deed, plotseling failliet was gegaan. Dit soort zaken gebeurt niet zomaar. Symptomen, zoals vertraagde levering, vragen om voorschotten en frequent bezoek van vertegenwoordigers zijn enkele daarvan. Met een frequente controle van je crediteuren zoals je dat ook op je debiteuren hoort te doen, voorkom je vaak een hoop ellende.

Social media, delen met velen

Was u ook zo verbaasd, toen u een kennis tegen het lijf liep, die u confronteerde met bedrijfsgevoelige informatie over uw bedrijf? Daar hoeft u echt niet verbaasd over te zijn als u al uw medewerkers ongecontroleerd gegevens op LinkedIn en Twitter laat zetten. De huidige generatie ‘Facebookers  schaamt zich er niet voor om de platte versie van zijn of haar persoonlijkheid te delen met velen. Foto’s, verhalen et cetera worden zonder schroom gedeeld. Recruiters doen er hun voordeel mee. Dat betekent ook dat de grens voor deze Facebookers vrij laag ligt om zaken te delen. En dat er gauw zaken gedeeld worden die niet altijd wenselijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de affaire van staatssecretaris De Vries, waarbij zijn minnares de affaire op Facebook deelde. Helaas keken er ook anderen mee. Hoe dit te voorkomen? Zorg dat je goede afspraken maakt met je personeel, die ook eenvoudig na te komen en te controleren zijn, zodat ingrijpen goed mogelijk is.

Fraude, altijd een verrassing

Genoeg redenen om verbaasd te zijn. ‘Hoe heeft het mij kunnen gebeuren’, denk je dan als controller. Maar tegelijkertijd schieten dan spontaan de fraudedriehoek en de samenspanning te binnen. In dat soort gevallen ben je natuurlijk kansloos. Maar dat is in een situatie achteraf. Het begint met een goede set AO/IC –maatregelen, toegesneden op de huidige organisatie. Dit houdt wel in dat deze regelmatig wordt onderhouden. Hoe vaak zien we in de praktijk niet dat hier te weinig tijd aan besteed wordt? Vervolgens moeten deze maatregelen gestructureerd en regelmatig gecommuniceerd worden. Maar bovenal moeten de regels voor iedereen duidelijk zijn en ook dat is niet altijd het geval. Denk maar eens aan de situatie dat wij mooie diagrammen in VISIO maakten om de flows goed zichtbaar te maken, maar denk je echt dat iedereen die begrijpt? Aan de technieken om instructies, werkbeschrijvingen et cetera te delen, ligt het tegenwoordig niet meer; de mens zou beter moeten weten én kunnen.

Niet iedereen is door jouw ouders opgevoed

Kreeg je van huis uit mee dat ‘afspraak is afspraak’ en ‘belofte maakt schuld’ belangrijke waarden zijn om in het (bedrijf)leven verder te komen? Altijd handig dit soort afspraken, totdat je merkt dat andere mensen afspraken niet nakomen (na de crisis lijkt dit erger geworden) en daar totaal niet mee zitten. Voor een controller/het management is het altijd makkelijk als afspraken worden nagekomen, maar dat terzijde. Voor kinderen van hippie-ouders, die tegen (het) gezag waren, werden bovengenoemde waarden bijna vanzelfsprekend niet doorgegeven. Als controller ging ik er (naïef natuurlijk) vanuit dat iedereen opgevoed was met bovengenoemde waarden. Totdat een goede vriend mij er op attendeerde dat niet iedereen door mijn ouders was opgevoed. En toen begreep ik het……

Vergezocht? Dichterbij dan dat je denkt. Heeft u nou ook van die verbazingsmomenten?

(501)

Share Button

Deze post is ook beschikbaar in/Also available in: Engels

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

No Image
No Image
No Image